Zelden ben ik op netwerkbijeenkomsten voor ondernemers. Terwijl ik toch echt een eigen onderneming heb en graag van gedachten wissel met collega-zelfstandigen.

Maar ik ben journalist, en die introductie levert in ondernemerskringen steevast twee soorten reacties op.

De eerste: Ieks! Een journalist! Het staat op voorhoofden geschreven. Alsof alles wat mensen tegen me zeggen tegen hen gebruikt kan worden in een kritisch stuk. Gelukkig zijn deze reacties in de minderheid.

Op de voorhoofden van de meeste ondernemers zie ik iets heel anders staan, namelijk: ‘Hebbes!’ Zodra we elkaar de hand hebben geschud, lopen ze leeg over hun product of dienst, in de overtuiging dat ze me iets vertellen dat een artikel waard is. Ook als ik nog even beleefd blijf luisteren, ben ik in gedachten al na een minuut afgehaakt.

Welke lessen we hieruit kunnen trekken? Allereerst een voor mezelf: heb vooraf helder wat je van een netwerkbijeenkomst verwacht en bedenk hoe je dat kunt bereiken.

De les voor die ander: volledig eenrichtingsverkeer door het afdraaien van een promopraatje is op zijn zachtst gezegd niet aardig. Ja, contact hebben met een journalist kan handig zijn. Maar die journalist is ook een mens. Vertrouw dus maar op zijn neus voor nieuws, op zijn vaardigheid om in gesprekken aanleidingen te vinden voor artikelen.

Zelf uw journalistieke nieuwswaarde vinden? Dat kan in de workshop Ontdek uw nieuwswaarde.

Over Mandy Pijl

Dichter, journalist.

Plaats een reactie